Niemiselle ja Silenille Suomenmestaruudet

3.3.2024

Judon Suomenmestaruudet 2024 ratkottiin viikonloppuna Lempäälän Ideaparkissa. Orimattilalaisista mestaruus jahdissa olivat Topi Silen alle 18-vuotiaat sarjassa -50 kg, Jimi Lepistö sarjassa -55 kg, sekä alle 21-vuotiaissa ja aikuisissa -70kg sarjassa otellut Enna Nieminen.

Silen aloitti ottelut Helsingin Meidokanin Urho Kyllöstä vastaan, joka taipui ipponin arvoisesti puolessa välissä ottelua, toisena vastassa oli Vantaan Jukaran Oliver Siitari, joka myös kesti Silenin kyydissä ottelun puoleen väliin asti ja Silen eteni semifinaaliin.

Semifinaalissa Helsingin Meidokanin Maksim Onopriienko  laittoi Silenille kovasti vastaan ja taipui vasta kahdeksan ja puolen minuutin ottelun jälkeen Silenin ipponiin. Finaalissa vastassa oli Vantaan Jukaran Vladyslav Slobodian, jonka kanssa Silen sai otella koko ottelu ajan ja voitti wasarin turvin upeasti uransa ensimmäisen Suomenmestaruuden.

Samassa ikäluokassa otellut Jimi Lepistö yllätti upeasti ottelemalla itsensä -55 kg sarjan finaaliin. Ensimmäisessä ottelussa kaatui Jyväskylän Jigotain Iivari Korpela ipponilla, seuraavassa ottelussa saman tappion kärsi Porvoon Shirokawan Emil Ujula ja Lepistö semifinaalissa.

Jushikan Ähtärin Vertti Nättylä poistui semifinaalista Lepistön paukuttaessa ipponin tauluun ja hankkimalla upealla judolla itselleen finaalipaikan omassa sarjassa.

Finaali oli tiukkaakin tiukempi, missä Lepistö oli ajoittain hyvin niskan päällä, mutta Lempäälän Syokonkanin Sebastian Hanweg sai raapaistua yhden wazarin ja vei Suoenmestaruuden Lepistön nenän edestä. Lepistölle uransa ensimmäinen Suomenmestaruus hopea.

Mitalitaulukossa Orimattilan Judoseura oli upeasti kolmas alle 18-vuotiaiden ikäluokassa.

Alle 21-vuotiaissa otellut Enna Nieminen lähti kirkastamaan viime vuoden pronssista Suomenmestaruus mitalia. Näin kävikin, kun Nieminen ei kärsinyt edes yhtään piste menetystä omassa sarjassaan.

Nieminen aloitti ottelut Nokian Judon Anni Lehtoa vastaan ja minuutin kohdalla nokialainen poistui tatamilta tappio selässään, toisessa ottelussa saman kohtalon kärsi Joutsan tarmon Helmi Hutri ja finaalissa Rovaniemen Koyaman Inka Suokanerva, näin Niemiselle uran toinen Suomenmestaruus, kun edellinen tuli alle 18-vuotiaiden sarjassa 2022.

Valmentajana kilpailussa oli Akseli Halttu. Liittovalmentajana Alain Calderin.